Plán aktivit

Plán aktivit na LISTOPAD 2020

V listopadu nás ve třídě Žabiček čekají tato témata:

2. –  6. 11. 2020 „Duchové a dušičky navštívili dětičky“ – představení českého svátku Dušičky, ale i svátku z odlišné kultury- Halloween 

9. – 13. 11. 2020  „Veverka si hříbky suší, prý už velkou zimu tuší“- téma sv. Martina, zazimování zvířat (Vzhledem k aktuální epidemiologické situaci rušíme plánovanou aktivitu s rodiči- „Ježkování“. Stále však platí úkol pro vás s dětmi- výroba ježečka z přírodnin, kterého si nejprve vystavíme v šatně a později odneseme na vycházce s dětmi do lesa, kde ho zazimujeme.)

16. – 20. 11. 2020 „Kdopak děti se mnou chce, k perníkové chaloupce“ – posilování znalosti pohádek, naladění se na pohádkové období Vánoc

23. – 27. 11. 2020 „Andělské zvonění, Vánoce zavoní…“ – téma adventu, výroba adventního věnce, povídání o vánočních tradicích

Pro další a podrobnější informace sledujte nástěnku v šatně MŠ.

Děkuji za spolupráci, 

Iveta


Plán aktivit ŘÍJEN 2020

Vážení rodiče,

v měsíci říjen se s dětmi budeme věnovat podzimu a veškeré aktivity se budou vztahovat k tomuto ročnímu období.

Týden 5. – 9. 10. 2020 se ponese ve znamení otevření tématu „Podzim“– pozorování změn v přírodě, poznávání základních znaků podzimu atd.

Následující týden 12. – 16. 10. 2020 bude věnován „Bramborobraní“. V tomto týdnu budeme s dětmi pracovat s bramborami nevšedními způsoby, proto vás žádáme, abyste na tento týden donesli 2-3 ks brambor.

Od 19. – 27. 10. 2020 nás poté čeká „Dračí týden“ ve kterém si nebudeme povídat o princeznách, statečných princích, ani o tříhlavém drakovi, ale budeme se věnovat oblíbeným podzimním radovánkám (doufáme, že nám počasí bude přát) a činnostem s tím spojených.

středa 28. 10. 2020 – státní svátek (MŠ uzavřena)

čtvrtek 29. října a pátek 30. října 2020 – Podzimní prázdninyprovoz MŠ bude omezen

Pro další a podrobnější informace sledujte nástěnku v šatně MŠ.

Děkujeme za spolupráci, 

Erika a Iveta


Plán aktivit ZÁŘÍ 2020

Vážení rodiče, 

prázdniny utekly jako voda a máme tu nový školní rok, a tedy začátek dalšího dobrodružství, nejen pro děti. Tento měsíc bude věnován především adaptaci dětí v novém prostředí třídy a  seznamování se s pravidly, která ve třídě všichni ctíme proto, abychom se tu cítili bezpečně a spokojeně. V tomto měsíci budeme také s dětmi podnikat delší vycházky do okolí Náchoda. Divadelní představení se v tomto měsíci budou konat dle aktuální epidemiologické situace. Dále se také bude konat třídní schůzka a to 8. 9. 2020 v 15:30 ve třídě Žabiček. Nejen z důvodu konání schůzek a jiných akcí Vás žádáme o sledování  aktuálních informací zveřejněných na nástěnce v šatně.

Děkujeme a těšíme se na Vás,

Iveta a Erika


Plán aktivit na měsíc červen

Měsíc červen jsme zahájili oslavou Mezinárodního dne dětí, při které byla pro děti připravena „fáborkovaná“, na jejíž realizaci se některé děti samy podílely. Na závěr si každý domů odnesl balíček s drobnou odměnou. Nadále bude měsíc červen, vzhledem k aktuální situaci a nařízením MŠMT o provozu MŠ, ve znamení delších vycházek po okolí Náchoda (Státní zámek Náchod, Vyhlídka Náchod, apod.) Sledujte tedy prosím nástěnku s aktuálními informacemi. Na závěr měsíce plánujeme rozloučení s dětmi se sladkou tečkou nakonec. 

Iveta a Erika


Plán aktivit na květen

Z důvodu nařízení MŠMT o provozu MŠ v období od května do června 2020 neplánujeme žádné mimořádné akce pro děti, výlety, exkurze, divadelní představení a podobně. S dětmi se budeme pohybovat pouze v budově  nebo na zahradě MŠ.                       

 Děkujeme za pochopení.

 

Vážení rodiče,

měsíc duben utekl jako voda a přes prodloužený víkend jsme vstoupili do dalšího jarního měsíce, do května. Jaro je již na samém vrcholu, ani se nenadějeme a bude tu léto. Již jste s dětmi na základě našich tipů mohli prozkoumat jarní přírodu od květin, přes domácí zvířata až po přírodní materiály, jako jsou kameny. V přírodě jste si již s dětmi mohli všimnout mnoha změn, které se po zimě odehrály. Dalším námětem a inspirací pro společné trávení času s dětmi je pozorování těch nejmenších zvířat, které se po zimě v přírodě objevují. Řeč je o hmyzu. 

Povídejte si s dětmi na toto téma. Co je to hmyz? Jak hmyz vypadá? Kde hmyz žije (v trávě, pod kamenem, v mraveništi, v lese apod.)? Jaký hmyz známe? Důležité je také zmínit, že hmyz nás jen neobtěžuje, ale je pro nás i velmi důležitý a potřebný (např. opylování, výroba medu apod.). 

Vyrazte s dětmi do přírody, vezměte si s sebou lupu a pozorujte hmyz, který v přírodě společně najdete. Všímejte si, čím se liší hmyz na louce a hmyz schovaný ve tmě pod kamenem (barva, velikost, tvar…). Zkuste si s dětmi jednotlivý hmyz pojmenovat (slunéčko sedmitečné/ beruška, cvrček, čmelák, vosa, včela, sršeň, komár, moucha, motýl, mravenec, světluška, tesařík apod.) a berušce například spočítat tečky či porovnat, kdo má kolik nohou. 

tesařík obecný vosa obecná babočka paví oko slunéčko sedmitečné

Dále také můžete s dětmi napodobovat, jak se různý hmyz pohybuje (mávat křídly a pobíhat jako motýlek, létat z kytičky na kytičku jako včelka, skákat jako cvrček nebo běhat rychle jako mraveneček). Také si při této příležitosti můžete s dětmi říct, jaká máme přirovnání ke zvířatům a  společně přijít na jejich původ- pilný jako včelka; pracovitý/ rychlý jako mraveneček; ladný jako motýl; zmatený jako lesní včela atd. 

Pokud jste tak již neudělali na základě předchozího příspěvku, můžete s dětmi také využít nasbírané kamínky z přírody a pomocí temperových barev či fix z nich vytvořit hmyz, který jste v přírodě potkali. Nebo také můžete na papír/ čtvrtku/ karton společně namalovat berušku a pomocí otisků prstů berušce dotvořit sedm teček. 

Na toto téma se také nabízí spousta pohádek, které si s dětmi můžete přečíst či shlédnout online na internetu. Mezi nejznámější patří například „Ferda Mravenec“ od Ondřeje Sekory, „Broučci“ od Jana Karafiáta nebo pohádka „Včelka Mája“ od Waldemara Bonsela. Po přečtení/shlédnutí pohádky si s dětmi o pohádce povídejte. Všechny výše zmíněné pohádky jsou pro děti velmi přínosné, a to nejen proto, že uvádí faktické informace ze života hmyzu (jak žijí, co dělají, jak se rodí, jak tráví zimu apod.), ale samotná pohádka nese pro děti vždy ponaučení.

Také si s dětmi můžete zazpívat písničku z pohádky „Včelka Mája“, „Beruško půjč mi jednu tečku“ či například písničku „Komáři se ženili“.

Dále se společně můžete naučit krátké říkanky a hádanky:

LEZE, LEZE BROUK

Leze, leze brouk,
vítr do něj fouk.
Zatočil se do kola,
zavolejte doktora,
převrátil se brouk.

MRAVENEČEK

Každé ráno na kopeček,
běží malý mraveneček.
Vyjdi, vyjdi,sluníčko,
pošimrej mě na líčko.
I ty malý popleto,
musíš počkat na léto.

VČELY

Co to tady v květech bzučí,
kolem uší nám to hučí?
Podíváme se tam hned,
včelky budou dělat med.

Nasbírají v květech pyl,
tady ještě kousek zbyl.
Odnesou ho do úlu,
budem mít med do sudu.

Hádanky: 

Parádnice mezi brouky, nejkrásnější z celé louky.
Červené šatičky s malými puntíčky.
Na zvonku rosa, létá si bosa.
Pohoupá se na kvítečku, hledá totiž sedmou tečku.
[beruška]

Má housličky, tenké strunky. Třebaže je nepatrný,
když svůj koncert rozehrává, sluníčko mu přitakává.
[cvrček]

V neposlední řadě bych také ráda připomněla svátek, který připadá na 10.5.- Den matek, jenž je také dobrým námět a inspirací pro společné činnosti. Udělejte si s dětmi tento den pěkný a oslavte ho. Můžete si s dětmi například povídat o tom, kdo je máma a zabrousit například i do tématu příbuzenských vztahů a tedy toho, že i moje maminka má svou mámu, moji babičku.  

Na závěr Vás i tentokrát odkážu na stránky Pinterst, na kterých najdete spoustu pracovních listů a další inspirace nejen na tato témata. 

Užívejte krásných jarních dní a budu se těšit brzy na shledanou. Iveta Plšková


Milí rodiče,

máme za sebou skoro celý duben a vy jistě chodíte s dětmi na procházky do přírody a užíváte krásného jara. Máme pro vás další inspiraci, jak zaměstnat vaše děti venku i doma.

Při procházkách si všímejte nejen probouzející se přírody, ale i té neživé přírody, která je tu s námi po celý rok. Určitě najdete na cestách, v parku, okolo řeky a potůčků, v lese spoustu kamínků a kamenů. Pro děti jsou kameny a kamínky zdrojem zábavy i ponaučení. Nasbírejte různé kamínky a už venku z nich můžete s dětmi postavit ohrádky, domečky pro broučky, pokojíčky pro berušku a podobně. Můžete s drobnými kamínky házet do nakresleného kruhu na zemi a pokud se vydáte na procházku k rybníku, můžete zkusit s placatým kamínkem házet „žabky“ do vody.

Pozorujte s dětmi kamínky – každý je jiný – některý je kulatý, špičatý, placatý, každý má jinou barvu a dokonce nejsou všechny stejně tvrdé. Pokud najdete kousek pískovce, vyzkoušejte, že se do něho dá rýpnout kovem. Takový křemen vašemu snažení určitě odolá.

Přineste si kamínky také domů. Krásné hladké kamínky můžete barvit temperovou barvou nebo fixou a podle vaší i dětské fantazie z nich udělat berušku, broučka, zvířátka…nebo jen „kouzelný kamínek“ pro vzpomínku. Namalovaný kamínek můžete lehce přelakovat a pak vám vydrží opravdu dlouho.Přineste si domů dva křemínky a potmě vyzkoušejte, že pokud s nimi ťukáte o sebe, létají z nich jiskry. Udělejte z modelíny větší placku a z drobných kamínků vtlačujte do modelínové placky mozaiku, obrázek….

S kamínky si můžou děti hrát, počítat je, poznávat, kterých kamínků je více nebo méně. Zkuste kamínky vážit na kuchyňské váze, přijdete na to, že některé kameny jsou při zhruba stejné velikosti lehčí nebo těžší.

Dejte kamínky do látkového neprůhledného sáčku společně s dalšími drobnými předměty nebo hračkami a děti mohou jen podle hmatu v sáčku kamínky hledat.

Zahrajte si v rodině hru „Na kouzelný kamínek“ – kdybych měl kouzelný kamínek, který by mi splnil jakékoliv přání, co bych si přál?

Někteří doma třeba máte polodrahokamy nebo přívěšky z polodrahokamů. Prohlédněte si je s dětmi, vyprávějte si o krásných barvách polodrahokamů a zavzpomínejte, odkud nebo od koho je máte.

Někteří si vozíte ze svých dalekých cest a dovolených kameny pro vzpomínku – vytáhněte je a vyprávějte si, co jste na těch místech, kde jste je našli, zažili.

A na konec básnička:

Už vím, kamínku, tak to ty!

To tys mi vlezl do boty!

Ať si venku raz, dva tři,

kamínek do boty nepatří.

Poslušně řek: „Hm, to jistě,

jenomže ležet celý den na jednom místě…

Když bota zná kdejaký kout-

chtěl jsem se jen trochu proběhnout.    🙂

Krásné jarní dny a brzy na shledanou.

 

 

Vážení rodiče,

máme tu další jarní týden, ve kterém bychom se s dětmi mohli zaměřit na změny v přírodě, které jste společně mohli pozorovat. Konkrétně se s dětmi podíváme na růst květin. Při procházce přírodou s dětmi pozorujte květiny a zkusit si je pojmenovat (sněženka, bledule, podběl, pampeliška, blatouch, divizna, konvalinka, vlčí mák, chrpa, sasanka, fialka, sedmikráska a další). Jestliže některé z nich nebudete znát, vyfoťte si je a vyhledejte je později na internetu či ještě lépe v herbáři nebo příručce, které doma vlastníte.

Dále si povídejte s dětmi o tom, co potřebuje semínko k tomu, aby z něho vyrostla rostlina (voda, půda, slunce). Také si s dětmi můžete povídat o tom, odkud rostlinky pochází a o možnosti vypěstovat si rostlinku ze semínek, cibulek nebo již koupit vyrostlé sazeničky. Možná také bude některé děti zajímat, kde se taková semínka vzala? Ve školce dětem ukazujeme původ semínka na příkladu s pampeliškou, kde květy pampelišky jsou tvořeny stovkami malých žlutých korunních lístečků a každý z nich je budoucím semínkem. Z každého žlutého lístečku se stává po čase tzv. zobánek s bílým chmýrem, tato chmýrka na slunci usychají a tvoří hebké bílé koule (do kterých se báječně fouká). Každé semínko vypadá, jako by mělo padák a díky těmto padákům se semínka větrem rozlétají po širém okolí a některá znovu vyklíčí a vyroste z nich nová pampeliška.

Na téma růstu květin se s dětmi nabízí vyzkoušet hned několik pokusů, které hravě zvládnete doma a děti na nich pochopí, jak rostlina „pije“, i když nemá ústa nebo jak rostlina roste.

  1. Jak pijí kytičky?

Co potřebujete:

  • bílé květiny (růže, chryzantémy, kopretiny, ale třeba i list čínského zelí, pokud nechcete moc utrácet)
  • potravinářské barvy
  • vázičky a vodu
  • 14 dní času

V jednotlivých vázičkách s vodou rozmícháme různé barvy potravinářských barev a následně do nich dáme květiny. Poté již jen pozorujeme, jak se po několika dnech květina zbarvuje.

  1. Klíčení rostlinek

Poté, co jste si s dětmi řekli, co potřebuje kytička k životu, si pár takových zasadíme.

Co potřebujete:

  • Hlubší misku
  • Vatu
  • Vodu /rozprašovač s vodou
  • Semínka řeřichy/ředkvičky/salátu…

Do hlubokého talíře na vatu rozložte poměrně hustě semínka a vatu prolijte vodou, talíř postavte na světlé místo a dávejte pozor, aby vata nevyschla. Rostlinky sestříháváme zhruba po deseti dnech.

Při návštěvách v přírodě jste si s dětmi mohli všimnout nejen kouzel, kterými příroda čaruje jaro, ale bohužel také méně veselého nepořádku, se kterým příroda bojuje.

Můžete si s dětmi povídat o tom, jak bychom se měli správně v přírodě chovat (neolamuji větve u stromů, nekopu do muchomůrek, neubližuji zvířátkům, neodhazujeme odpadky do přírody apod.)  a také o tom, jak jí můžeme pomoci. Příroda potřebuje péči – já ji mám od maminky, a příroda zase od nás. Můžete třeba při příští procházce s dětmi využít nařízených ochranných pomůcek (roušky a rukavic) a pomoci přírodě tím, že nasbíráte třeba jen igelitový pytlík odpadků, které v přírodě najdete. Předtím si s dětmi ale popovídejte o bezpečnosti -o tom, co se ze země nikdy nesbírá a k čemu je nutné zavolat dospělého (střepy, injekční stříkačky apod.). To také slouží jako poučení o bezpečnosti pro budoucí pobyt dítěte v přírodě.

Na téma růstu rostlin se nabízí také pohádka z knihy „Pohádky z mechu a kapradí“ od Václava Čtvrtka: Jak Křemílek a Vochomůrka zasadili semínko. Pohádka je volně přístupná ke shlédnutí na internetu (odkaz v názvu pohádky), v lepším případě si ji s dětmi můžete přečíst, jestliže máte tuto knihu doma.

Po přečtení/ shlédnutí pohádky si s dětmi povídejte o čem pohádka byla; co udělali Křemílek a Vochomůrka pro to, aby jim vyrostla kytka; jakou kytičku si chtěli vypěstovat, kdo pomohl Křemílkovi a Vochomůrkovi a co jim nakonec vyrostlo za květinu.

Nakonec si s dětmi můžete zazpívat písničku nad svými semínky, stejně jako to udělal Křemílek a Vochomůrka, nebo můžete zvolit jinou písničku o kytičce, kterou znáte.

Hádanky:

 Pro další inspiraci k aktivitám na toto téma využívejte již navrhované internetové zdroje:  

Doporučuji především zmiňovaný Pinterest, kde naleznete pod heslem „jarní květiny tvoření/ jarní květy pracovní listy“ spoustu další inspirace.

Přeji Vám mnoho zábavných společných chvil, pevné zdraví a budu se na Vás moc těšit naviděnou ve školce. Iveta Plšková, nová učitelka třídy Žabičky

NÁMĚTY PRO ČINNOSTI S VAŠIMI DĚTMI PRO DUBNOVÉ DNY

VÁŽENÍ  RODIČE,

Velikonoce jsou za námi a můžete se s dětmi těšit na další jarní dny…. V tomto období jsme si ve školce vždy vyprávěli o domácích zvířátkách a jejich mláďatech. Děti by měly umět pojmenovat nejznámější domácí zvířata a jejich mláďata, můžete jim vyprávět o tom, čím jsou tato zvířata užitečná pro člověka, co nám dávají, čím se živí, zda mají srst nebo peří, kolik mají nohou, zda mají zobák či tlamu…. Pozorujte tato zvířata při svých procházkách (ovečky, kozy a slepice jsou v ohradě u zimního stadionu, za hotelem Bonato v Bělovsi, možná uvidíte zvířátka někde na dvorku…).Po návratu domů, mohou děti zvířátka namalovat, vymodelovat z modelíny, vystřihovat z papíru. Náměty najdete na níže uvedených webových stránkách.Můžete číst pohádky, kde vystupují domácí zvířata (Tři prasátka, Kohoutek a slepička, spousta krásných pohádek o domácích zvířatech je v knihách Eduarda Petišky Martínkova čítanka nebo Pohádkový dědeček).Pokud máte chuť, zazpívejte si jednoduché písně: „Kočka leze dírou“, „Skákal pes“, „Prší, prší“…i tam se zpívá o domácích zvířatech a tyto písně zná každý.

Dodržujte s dětmi pravidelný režim a rodinné rituály, povídejte si, hrajte si s dětmi, zapojte se aktivně do her s dětmi (stavebnice, skládanky, puzzle, společenské hry…). Zapojujte děti do běžných činností v rodině – zalévání květin, úklid, pomoc při vaření, péče o zahradu. Nezapomeňte dětem každý den číst, zpívejte, kreslete, malujte. Procvičujte sebeobsluhu – oblékání, obouvání, stolování – používání příboru, učte děti pečlivě si mýt ruce. Povídejte si s dětmi o současné situaci a poskytněte jim přiměřené informace.

Zkuste s dětmi hrát hru na „Ztracený budík“. Tikající budík nebo kuchyňskou minutku bez přítomnosti dětí schovejte někde v místnosti tak, aby nebyl vidět. Hra vyžaduje naprosté ticho, vypněte radio, televizi a poproste ostatní členy rodiny o klid. Úkolem dětí bude pouze pomocí sluchu budík v místnosti najít. Děti mají tuto hru také velmi rády a ač se to zdá těžké, budík většinou bez problémů najdou. Pak si role vyměňte, dítě vám budík schová a hledejte zase vy. Možná poznáte, že sluch dospělých už není zdaleka tak bystrý  🙂

Podívejte se na webové stránky:

www.celeceskoctedetem.cz (proč číst dětem?, zlaté tituly k četbě…)

www.predskolaci.cz

www.detsky-web.cz

www.hrajeme-si.cz

www.krokotak.com

www.tvorivedeti.cz

www.sikovny-cvrcek.cz

www.napadyproanicku.cz

 

 

NÁMĚTY PRO ČINNOSTI S VAŠIMI DĚTMI – společná příprava na Velikonoce

Vážení rodiče,

zdravím vás z naší mateřské školy v tomto složitém čase. Věřte mi, že na vás i vaše děti často myslím a těším se na dobu, kdy se zase budeme moci sejít ve třídě Žabiček. Zaměstnanci mateřské školy se v prvních dnech po uzavření MŠ pustili do velkého úklidu a desinfekce hraček a všech prostor školy. Protože některé z nás zvládají šití na stroji, rozhodly jsme se, že se pustíme do práce, která byla v těchto prvních dnech asi nejpotřebnější – začaly jsme šít roušky a předávat je tam, kde bylo potřeba. Do dnešního dne jsme roušek ušily více než tisíc… Takže nezahálíme, snažíme se pomáhat.

Blíží se svátky jara – Velikonoce. Budou pro všechny z nás jiné než v jiných letech. Ale určitě se na ně s dětmi budete doma chystat. Na webových stránkách : www.pinterest.com najdete spoustu námětů pro činnosti s dětmi. Náměty pro výrobu dekorací, zdobení vajíček, malování, kreslení… A pokud zadáte do vyhledávače Pinterestu heslo „pracovní listy a omalovánky Velikonoce“, budete mít před sebou omalovánky, pracovní listy a úkoly pro vaše děti.

Určitě se vydáváte s dětmi na procházky do přírody, pozorujte cestou změny v přírodě, první květiny, probouzející se hmyz, rašící pupeny na stromech… Děti můžete zabavit slovními hříčkami – jmenujte, co všechno kolem sebe vidíte a děti ať poznávají, která hláska je na začátku slova (slunce – S). Pětileté děti by mohly první hlásky už poznávat. Počítejte kamínky, klacíky, kytky….děti si budou rozvíjet představu o číselné řadě, mladší do 3, starší děti do 5.Poznávejte s dětmi rozdíly ve velikostech – co je malé, větší největší. Rytmizujte jednoduché básně a říkadla, vytleskávejte….. pro děti je to také průprava k počátkům čtení. Samozřejmě děti venku v přírodě pobízejte k pohybu – závody v běhu na kratší vzdálenost, přeskoky překážek, hod šiškou na cíl, skoky po jedné noze, využijte čas k delším procházkám do okolí Náchoda. Doma děti velmi baví hra:“Co se změnilo?“: na stůl dejte dětem asi 5 různých věcí nebo hraček, děti si je prohlédnou a odejdou do vedlejší místnosti. Vy jednu z těch věcí schovejte, zavolejte děti zpět a děti poznávají, co se změnilo, co se schovalo.

Nezapomeneme na velikonoční koledy a říkadla o jaru:

Koleda, koleda tetičko, přišel jsem si pro červené vajíčko,

nedáte-li červené, dejte alespoň bílé, slepička vám snese jiné.

 

Při barvení vajíček, navštívil mne zajíček, 

pomlázku měl po uši, zajíčkovi pěkně sluší,

mašličkami zdobenou, z proutí pěkně pletenou,

našlehal mne maličko, dostal za to vajíčko. 

 

Schovalo si jaro klíček, schovalo ho do trávy,

jmenuje se petrklíček, už vás všechny pozdraví.

 

Přeji vám pokud možno krásné a klidné svátky jara, pevné zdraví a zase někdy alespoň touto formou nashledanou.       Erika Dítětová, učitelka třídy Žabiček                            3.4.2020                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktuální akce budou vždy vyvěšeny na nástěnce ve třídě.